Polletje Potverdomme - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Mar Mout - WaarBenJij.nu Polletje Potverdomme - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Mar Mout - WaarBenJij.nu

Polletje Potverdomme

Blijf op de hoogte en volg Mar

04 December 2012 | Vietnam, Hoi An

Zaterdag, joepie weer een reisdag :-)
De eerste stop gaan we de tunnels van de Vietcong bekijken en hoe een stelletje boerenmeisjes de Amerikanen te snel afwaren. We zijn zelf in de tunnels afgedaald er zijn 3 verdiepingen. Ik ben alleen in de bovenste geweest, maar Ger is nog een verdieping lager gegaan. Je kan je moelijk voorstellen hoe dat voelt in zo'n tunnel: bedompt, ontzettend warm, ontzettend vochtig en vleermuizen. En bedenk dat de tunnelbuizen heel smal zijn en laag, zodat je kruip,sluip er doorheen moet. Er was zelfs een hospitaaltje en en natturlijk een keuken. Die had een zeer ingenieus systeem om de rook af te voeren. De tunnels liepen zelfs onder het Amerikaanse basiskamp.Erg indrukwekkend allemaal. Bij de volgende stop bezochten we n kerkdienst, het had wat voeten in aarde om binnen te komen, maar toen was t wel mooi. We mochten n gedeelte bijwonen vanaf de balustrade met n mooi doorkijkje in de kerk. Het geloof wat deze mensen aanhangen is n mix van alle geloven.
En dan zijn we alweer bij de grens, het gaat alweer op de ons zo bekende Aziatische wijze. Maar uiteindelijk bemachtigden wij allemaal een mooi visum en dan zijn we in Cambodja!!!
Zondag een bezoek aan de Killing Fields, een zwarte bladzijde voor de mensheid. Hoe heeft dit kunnen gebeuren, wij keken ernaar en deden niets. Een holocast. Je maakt een wandeling langs plekken waarover door middel van n audiosysteem wordt verteld. Het transport naar S 21, het structureel martelen van mannen, vrouwen en kinderen en dan het afslachten. Met als absoluut dieptepunt de Killing Tree. Baby's werden , terwijl hun moeders toekeken, door de Khmer Rouge bij hun enkeltjes gepakt en dan tegen de boom doodgeslagen. Echte horror, ik was er kapot van. Ik merk aan alle mensen om mij heen dat deze feiten hard inslaan. Een gevoel van onmacht en schaamte. Op de paden waar je loopt zie je soms stukjes bot of kleding.
In de middag hebben we de zilveren pagode bezocht.Deze heeft een volledig zilveren vloer. Mooi complex , wel jammer dat t zo warm is. Je voelt je daardoor heel snel moe.
Maandag reisdag naar Siem Raep. Onderweg wil onze gids een tempelcomplex laten zien, we stappen uit de bus en worden overspoeld door een horde kinderen die allemaal sjaals willen verkopen. Al snel hebben de kinderen allemaal een slachtoffer uitgekozen en lopen vrolijk mee over het hele complex. Ze hebben goed naar de gidsen geluisterd en papegaaien dan ook steeds welke tempel we passeren en van welk jaar deze is, ondertussen er iedereen steeds op wijzend dat we niet moeten struikelen over stenen en boomstammen. Bij de bus gekomen belonen we ze door allemaal sjaaltjes te kopen, dus wij hebben er 4!!!!! Omdat ik nog Disney figuurtjes had van Appie Heijn besloot ik deze even uit te delen, nou dat kwam me duur te staan.Ik wilde de bus uitstappen maar inmiddels wisten ze allemaal dat ik wat ging uitdelen dus stonden ze allemaal te gillen en te joelen en te graaien. Het was nog knap lastig, maar ze vonden t wel leuk aan die blije snuitjes te zien.
Inmiddels is het dinsdag en vandaag zijn we naar Anghor geweest. Maar daarover morgen weer.

Het is zo overweldigend hier, maar we gaan nu eerst voor n lekker koud biertje.

• 04 December 2012 - 20:05

Eline:

Wat een indrukwekkende verhalen, ik begrijp dat het jullie flink geraakt heeft.

• 04 December 2012 - 21:38

Aron En Nelleke:

Geweldig weer die verhalen! Dat Ger in die tunnels durfde, mij niet gezien. Niet meer ziek geweest Mar? Geniet nog maar van het mooie weer, hier is het bar en boos. Dikke kus van ons

• 06 December 2012 - 22:11

Wil En Ron Heijser:

Wat een verhalen heel indrukwekkend allemaal. We vinden het wel leuk om jullie zo een beetje te volgen. Het gaat al weer aardig opschieten, dus nog maar genieten. Inmiddels is hier de eerste sneeuw gevallen en voor morgen hebben ze nog veel meer sneeuw opgegeven en het wordt ook een stuk kouder. Dus koester de warmte nog maar even en geniet nog van de komende week. Groetjes van ons voor allemaal